مقاله درمورد اصول ارزشیابی توانمند ساز ی - دانلود انواع تحقیق مقاله پروژه
مقاله درمورد اصول ارزشیابی توانمند ساز ی
مقاله درمورد اصول ارزشیابی توانمند ساز ی

مقاله درمورد اصول ارزشیابی توانمند ساز ی

مشخصات فایلعنوان: اصول ارزشیابی توانمند ساز قالب بندی: wordتعداد صفحات: 8  محتویاتمقدمه مختصات طرح ارزشیابی توصیفی تاکید بر اهداف آموزش و پرورش به جای تاکید بر محتوای کتابها تغییر تاکید از ارزشیابی پایانی به ارزشیابی تکوینی تغییر مقیاس فاصله ای (20 - 0) به مقیاس تربیتی (در حد انتظار ، نزدیک به انتظار ، نیازمند تلاش بیشتر ) تنوع بخشی به ابزارهای جمع آوری اطلاعات تغییر در ساختار کارنامه تغییر در مرجع تصمیم گیرنده درباره  ارتقاء دانش آموزان و . . .   قسمتی از مقالهاصول ارزشیابی توانمند ساز عبارتند از : بهبود Improvement دارندگی اجتماعی Community Ownership فراگیری Inclusion مشارکت مردم سالارانه Democratic Participation عدالت اجتماعی Social Justicd دانایی محلی (بومی ) Community Knowledgeراهبردهای استناد محور Evidence – Based Strategies ظرفیت سازی Capacity Building یادگیری سازمانی Organizational Learning پاسخگویی Accountability مقدمه : طرح ارزشیابی توصیفی مشهور به ارزشیابی کیفی یا طرح حذف نمره ،‌تجربه نو آورانه ی برخاسته از عمل در مقطع ابتدایی آموزش و پرورش ایران است . این طرح بهصورت پیش آزمایشی در سال تحصیلی 82-81 اجرا و ارزشیابی شد . گزارش ارزشیابی طرح توسط نویسنده این مقاله که مجری این ارزشیابی بوده بلافاصله منتشر گردید (محمد حسن مقنی زاده1381)  . اجرای آزمایشی این طرح در چهار سال تحصیلی بعد ادامه داشته است .در قسمتی از یادداشت سر دبیر نامه ارزشیابی تحصیلی فصلنامه تعلیم و تربیت شماره مسلسل 70-69 بهار و تابستان 1381 آمده است : "... هدف اساسی سنجش و ارزش یابی ، ارتقای یادگیری دانش آموزان است و محتوا و چگونگی ارزش یابی ، ارتقای یاد گیری دانش آموزان را رقم می زند . اگر معلم بر حفظ کردن مطالب بی ارتباط تاکید کند ، دانش آموزان به یادگیری سطحی و طوطی وار روی می آورند . به همین دلیل است که گفته اند : " اگر می خواهید نظام آموزشی را بهبود بخشید ، شیوه های...

مقاله درمورد اصول ارزشیابی توانمند ساز ی

مشخصات فایل

عنوان: اصول ارزشیابی توانمند ساز

قالب بندی: word

تعداد صفحات: 8

 

 

محتویات

مقدمه

 مختصات طرح ارزشیابی توصیفی

تاکید بر اهداف آموزش و پرورش به جای تاکید بر محتوای کتابها

تغییر تاکید از ارزشیابی پایانی به ارزشیابی تکوینی

تغییر مقیاس فاصله ای (20 - 0) به مقیاس تربیتی (در حد انتظار ، نزدیک به انتظار ، نیازمند تلاش بیشتر )

تنوع بخشی به ابزارهای جمع آوری اطلاعات

تغییر در ساختار کارنامه

تغییر در مرجع تصمیم گیرنده درباره  ارتقاء دانش آموزان

و . . .

 

 

 

قسمتی از مقاله

اصول ارزشیابی توانمند ساز عبارتند از :

  • بهبود Improvement
  • دارندگی اجتماعی Community Ownership
  • فراگیری Inclusion
  • مشارکت مردم سالارانه Democratic Participation
  • عدالت اجتماعی Social Justicd
  • دانایی محلی (بومی ) Community Knowledge
  • راهبردهای استناد محور Evidence – Based Strategies
  • ظرفیت سازی Capacity Building
  • یادگیری سازمانی Organizational Learning
  • پاسخگویی Accountability

مقدمه :

طرح ارزشیابی توصیفی مشهور به ارزشیابی کیفی یا طرح حذف نمره ،‌تجربه نو آورانه ی برخاسته از عمل در مقطع ابتدایی آموزش و پرورش ایران است . این طرح بهصورت پیش آزمایشی در سال تحصیلی 82-81 اجرا و ارزشیابی شد . گزارش ارزشیابی طرح توسط نویسنده این مقاله که مجری این ارزشیابی بوده بلافاصله منتشر گردید (محمد حسن مقنی زاده1381)  . اجرای آزمایشی این طرح در چهار سال تحصیلی بعد ادامه داشته است .

در قسمتی از یادداشت سر دبیر نامه ارزشیابی تحصیلی فصلنامه تعلیم و تربیت شماره مسلسل 70-69 بهار و تابستان 1381 آمده است : "... هدف اساسی سنجش و ارزش یابی ، ارتقای یادگیری دانش آموزان است و محتوا و چگونگی ارزش یابی ، ارتقای یاد گیری دانش آموزان را رقم می زند . اگر معلم بر حفظ کردن مطالب بی ارتباط تاکید کند ، دانش آموزان به یادگیری سطحی و طوطی وار روی می آورند . به همین دلیل است که گفته اند : " اگر می خواهید نظام آموزشی را بهبود بخشید ، شیوه های سنجش و ارزشیابی را اصلاح کنید .

" نظام ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان یا ایدهئولوژی عملیاتی شده نظام آموزشی " ، معتقد است : یکی از موثر ترین و کارسازترین مجاری اصلاح نظام آموزش و پرورش تحلیل و نقد نظام ارزش یابی از آموخته های دانش آموزان در سایه اهداف و آرمان های تصریح شده نظام آموزشی (برنامه درسی) است .

 مختصات طرح ارزشیابی توصیفی

منظور از روشهای توصیفی در ارزشیابی توجه به رویکردی که در آن معلم تغییرات و تحولات ایجاد شده در دانش آموز را با فنون متفاوت بررسی کرده و به صورت مشروح بر اساس شاخصهای پیشرفت و یا اهداف از پیش تعیین شده به اطلاع دانش آموز و والدین می رساند .

مشخصاً بعد از مصوبات 674 مورخ 5/2/81 مورخ 30/8/81 شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر تهیه طرحی برای تغییر نظام ارزشیابی تحصیلی و تربیتی تهیه و به اجرای آزمایشی گذاشته شد . اهداف اساسی این طرح به شرح زیر است :

بهبود کیفیت فرایند یاددهی – یادگیری

فراهم نمودن زمینه مناسب برای حذف فرهنگ بیست گرایی

تاکید بر اهداف آموزش و پرورش به جای تاکید بر محتوای کتابها

فراهم نمودن زمینه مناسب برای حذف حاکمیت مطلق امتحانات پایانی در تعیین سرنوشت تحصیلی دانش آموزان

افزایش بهداشت روانی محیط یاددهی – یادگیری یا کاهش فشارهای روانی ناشی از نظام ارزشیابی موجود

محور اول : تغییر تاکید از ارزشیابی پایانی به ارزشیابی تکوینی

در ریکرد سنتی ارزشیابی ، عمدتاً معلمان تلاش می نمودند از نتایج یادگیری دانش آموزان ارزشیابی به عمل آورند و آن را به صورت نمره گزارش دهند . کمتر تلاش می شد که به نحوه و چگونگی یادگیری و بهبود آن توجه شود . در این الگوی جدید ارزشیابی ، معلم ، ارزشیابی را در خدمت یادگیری بهتر بینجامد . لذا نگاه وی به آن کاملاً تغییر می کند . ارزشابیهای او به گونه ای است که به یادگیری بهتر بینجامد . لذا ضعفهای عملکرد دانش آموزان و قوتهای آنها ، برای این منظور بررسی می شود که راهی برای برطرف کردن و یا بهبود آنها یافت شود ، نه این که صرفاً ضعفها منعکس شود . همچنین این الگوی ارزشیابی ، موجب می شود معلم خود را همسفر یادگیری دانش آموزان بداند و با آنها در مسیر حرکت کند ، نه کسی که در پایان راه ایستاده و منتظر است که مشاهده کند چه کسی زودتر به پایان راه (یادگیری )  می رسد .



قیمت: 3,900 تومان

پس از پرداخت لینک دانلود محصول در اختیار شما قرار میگیرد و میتوانید آن دانلود کنید، همچنین لینک دانلود به ایمیل شما نیز ارسال می شود.





سایر محصولات :

پاورپوینت درمورد تبدیل آنالوگ به دیجیتال


پاورپوینت درمورد : تاریخچه سنتهای ازدواج در قبل وبعد از اسلام


پاورپوینت تاریخ ادبیات 2


پاورپوینت درمورد تاثير نيروي باد در طراحي مخازن


پاورپوینت درمورد تاثیر افزایش کربن دی اکسید بر روی کره زمین


پاورپوینت درمورد مديريت شهري در جهان


پاورپوینت درمورد زندگی ما و گردش زمین


دانلود پروژه مهندسی نرم افزار . سیستم داروخانه -سیستم داروخانه – UML


پاورپوینت درمورد آثار IT بر افراد، سازمانها و جامعه


پاورپوینت درمورد جانورشناسی


مقاله درمورد شهرستان فریمان


پاورپوینت در مورد اصول و مبانی کارآفرینی



کلمات کلیدی :طرح ارزشیابی توصیفی یادگیری دانش آموزان فراهم نمودن زمینه نمودن زمینه مناسب های دانش آموزان یاددهی ndash یادگیری یادگیری بهتر بینجامد زمینه مناسب برای دانش آموزان این طرح نظام آموزشی طرح ارزشیابی ارزشیابی توصیفی یادگیری دانش ارزشیابی توانمند توانمند ساز ارزشیابی یادگیری آموزان تاکید تغییر بهبود مقاله درمورد اصول ارزشیابی توانمند ساز یطرح ارزشیابی توصیفی یادگیری دانش آموزان فراهم نمودن زمینه نمودن زمینه مناسب های دانش آموزان یاددهی ndash یادگیری یادگیری بهتر بینجامد زمینه مناسب برای دانش آموزان این طرح نظام آموزشی طرح ارزشیابی ارزشیابی توصیفی یادگیری دانش ارزشیابی توانمند توانمند ساز ارزشیابی یادگیری آموزان تاکید تغییر بهبود