برخی مراکز غیر مجاز آموزشی و افراد سودجو با اخذ مبالغ هنگفتی اقدام به برگزاری کلاسهای آموزشی مختلف در زمینه زیبایی مثل کاشت مو، تزریق ژل، بوتاکس، تزریق چربی و غیره میکنند که این یک سوداگری جدید است.
گروه سلامت کنفرانس – محمد رضازاده: روزانه چندین تبلیغ در شبکههای اجتماعی برای انجام خدمات زیبایی از پیکرتراشی گرفته تا لیزر موهای زائد را در شبکههای اجتماعی میبینیم که قیمتی بسیار پایینتر از حد معمول آن دارند و همین مسئله در کنار گرایش به چنین اقداماتی ما را ترغیب به دریافت خدمات زیبایی از این افراد میکند. کلینیکهایی با تبلیغات هزار رنگ، منشیهای خانم جوان زیبای خوشبرخورد، تخفیفات استثنایی و انواع و اقسام مدارک و گواهینامههایی که به دیوار چسباندند ما را مجاب به دریافت خدمت از آنها می کند اما آیا مدارک آنها مورد تأیید وزارت بهداشت است؟ پای ارائه خدمات زیبایی به سالنهای آرایشی نیز باز شده و انواع اقسام اقدامات از پیرسینگ گرفته تا لیزر موهای زائد در آرایشگاهها انجام میشود در صورتی که برای انجام این کارها باید پزشک در مجموعه حاضر باشد. متاسفانه همین تبلیغات رنگارنگ نیز باعث شده تا تعداد مراجعین به این مراکز روز به روز بیشتر شود که همین موضوع پای افراد سودجو را به این حوزه کشانده است. افزایش تعداد تخلفات این حوزه و آسیب افراد غیرمتخصص به سلامت شهروندان باعث شد تا گفتوگویی با دکتر محمد ناصح سخنگوی انجمن متخصصین پوست و مو ایران انجام دهیم. در ادامه مشروح این پرسش و پاسخ را میخوانید: آقای دکتر دلیل اقبال زیاد مردم برای مراجعه به کلینیکهای زیبایی چیست؟ آیا همه فعالان این حوزه افراد متخصص هستند؟ مقوله زیبایی و سلامتی مقولهای است که با فرهنگ هر کشوری مطابقت دارد. در کشورهای اروپایی آن چنان که به سلامت جسم و روح به معنای واقعی اهمیت داده میششود در کشور ما شاید آن معنای واقعی وجود ندارد بلکه مردم یاد گرفتهاند که بیشتر به ظاهر و سر و وضع و لباس خود توجه کنند تا به اصل سلامتی جسم و روح.
همین موضوع باعث شده تا یکسری از افراد و شرکتهای خصوصی از این موضوع سوء استفاده کنند و به تبلیغات جذاب و فریبندهای روی بیاورند تا به جای اینکه مردم برای سلامت روح خود و ورزش و همچنین تغذیه مناسب و استفاده از روشهایی که باعث بهبود روشهای زندگی میشه به سمت ظاهرسازی و زیبایی ظاهری حرکت کنند مثلاً دنبال عملهای زیبایی و تزریق ژل بوتاکس و سایر اعمال زیبایی باشند دلیل این موضوع آمار بالای عمل جراحی بینی است که ایران در صدر کشورهای جهان قرار دارد و این ماجرا یک فرهنگ شده و حدود ۱۰ الی ۱۵ سال است که مردم به این سمت و سو روی آوردهاند. افراد فاقد صلاحیت پزشکی اقدام به تأسیس کلینیکهای زیبایی کردهاند تعدادی از افراد سودجو از این فضای بوجود آمده نهایت سوء استفاده را بعمل آورده و با استفاده از شبکههای اجتماعی و سایر روشهای تبلیغاتی جذاب به دنبال سود جوییهای خودشان بوده و به طریقی به دنبال سهم بیشتر خود از بازار زیبایی هستند تا جایی که امروزه شاهدیم بسیاری از افرادی که فاقد صلاحیت پزشکی هستند اقدام به سرمایهگذاری و تأسیس کلینیکهای زیبایی کردهاند و مؤسسین و گردانندگان اصلی کلینیکهای تخصصی پوست و مو و مراکز و مطبهای زیبایی افراد غیر پزشک هستند. این موضوع حتی به گونهای شده که بسیاری از کلینیکها به صورت زنجیرهای در حال تأسیس و گسترش هستند. تبلیغات مهمترین و اصلیترین روش جذب بیمار است و کسانی که در این حوزه تبحر کافی داشته باشند میتوانند به طرق مختلف به جذب مراجعین و بیماران زیاد اقدام کنند در حالی که پزشکان که صلاحیت انجام امور تشخیصی و درمانی دارند اکثرا فاقد این تبحر هستند و از این جهت شاید افرادی که بیشتر تاجر هستند در این کار موفق هستند. این موضوع تا جایی پیش رفته است که در بسیاری از شهرستانها نیز با روشهای تبلیغاتی فریبنده و استفاده از مواد تقلبی و بدون مجوز بیماران زیادی را جذب کرده و با قیمتهای بسیار پایین در حال انجام امور زیبایی هستند.
مؤسسین و گردانندگان اصلی کلینیکهای تخصصی پوست و مو و مراکز و مطبهای زیبایی افراد غیر پزشک هستند. این موضوع حتی به گونهای شده که بسیاری از کلینیکها به صورت زنجیرهای در حال تأسیس و گسترش هستند