شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی با موضوع طرح کرمان 1404 با رویکرد گردشگری در حالی برگزار شد که شرکتکنندگان در این شورا بر بازدید از ظرفیتهای بینظیر کرمان و معرفی آن به جهانیان، ایرانیان و حتی کرمانیان تاکید کردند.
به گزارش کنفرانس از کرمان، صبح امروز شنبه ۲۹ مهرماه در نود و یکمین شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی با موضوع طرح کرمان ۱۴۰۴ با رویکرد گردشگری برگزار شد و شرکتکنندگان در این شورا از مسؤولان دولتی و بخش خصوصی و فعالان بخش گردشگری بر بازدید از ظرفیتهای بینظیر کرمان و معرفی آن به جهانیان، ایرانیان و حتی کرمانیان تاکید کردند. کرمان در حوزه گردشگری فوقالعاده است در همین حال استاندار کرمان در سخنانی با اشاره به ظرفیتهای فوقالعاده این استان در حوزه گردشگری اظهار داشت: در استان کرمان از کوهبنان تا بم، از راور تا جیرفت و قلعه منوجان، از رفسنجان تا کرمان در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چیزی برای عرضه کردن، گفتن و دیدن داریم. محمدمهدی فداکار ابراز داشت: در یک روز شاهد ۳۵ درجه اختلاف دما بین گرمترین و سردترین نقطه استان کرمان هستیم که ظرفیت بزرگی برای جذب گردشگر حتی برای داخل استان کرمان است. وی با اشاره به اینکه بخشی از ظرفیتهای استان کرمان هنوز معرفی نشده است و برای معرفی آن کوتاهی کردهایم، ادامه داد: زیرساخت و تبلیغ در حوزه گردشگری باید همزمان با هم وجود داشته باشد و اگر گردشگر باشد، بقیه مسائل هم انجام میشود. فداکار با اشاره به وجود مزار شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در کرمان افزود: حضور خارجیهایی که برای زیارت مزار حاج قاسم به کرمان میآیند، یک ظرفیت برای گردشگری استان کرمان است. وی پیشنهاد داد: کارگروه گردشگری استان کرمان با حضور معاونان اقتصادی، عمرانی و سیاسی و امنیتی استاندار کرمان برگزار شود تا طی دو هفته آینده ملاحظاتی که در این حوزه هست را مشخص و اصلاح کنند. استاندار کرمان با اشاره به این واقعیت که با تغییر مدیران دولتی شاهد تغییر برنامهها هستیم، خواستار راهاندازی ستاد گردشگری در خارج از دولت اما با همکاری مجموعههای دولت شد و گفت: همه دستگاهها پای کار گردشگری بیایند. فداکار یادآور شد: معرفی ظرفیتهای گردشگری استان کرمان با زبان هنر و بیان هنری موثر خواهد بود و شرکتهای بزرگ هم ظرفیت زیادی بر توسعه گردشگری دارند به طور مثال معدن طغرالجرد دارای ساختمانهای زیادیست که خالی هستند و رها شدهاند که میتوان از این ظرفیت برای توسعه گردشگری بهویژه گردشگری معدن بهره برد. وی از پروژههای هواپیمایی ماهان در بخش گردشگری استان کرمان سخن بهمیان آورد و بیان کرد: کارهایی که هواپیمایی ماهان انجام داده است میتواند بهعنوان الگو برای سایر مجموعهها باشد. استاندار کرمان تصریح کرد: گردشگری یک صنعت است که اشتغال زیاد و ارزانی دارد و درآمد پایداری را برای مردم ایجاد میکند و حالا دیگر هتلسازی برای گردشگری مهم نیست، بومگردی مطرح شده و استان کرمان در این زمینه حرف برای گفتن دارد. فداکار اضافه کرد: بسیاری از وزارتخانهها، شرکتها و مجموعهها به علت وجود مزار شهید سلیمانی در کرمان متقاضی هستند که همایشهایشان را در این شهر برگزار کنند و اگر بخش خصوصی پای کار آید، هر هفته حداقل دو گردهمایی و رویداد بزرگ کشوری را میتوان در کرمان برگزار کرد. وی با اشاره به وجود ۹ اثر ثبت جهانی در استان کرمان بیان داشت: رسانهها، شرکتهای بزرگ صنعتی و معدنی یا برنامههایی مانند روایتگران پیشرفت با حضور رسانههای کشوری در معرفی کرمان بهعنوان مقصد گردشگری کمک شایانی میکنند. کرمان زیبا را باید معرفی کنیم همچنین رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان اظهار داشت: با وجود همه ظرفیتهای گردشگری در استان کرمان اما هنوز گردشگری نتوانسته به عنوان یکی از پیشرانهای اقتصادی کرمان عمل کند. سید مهدی طبیبزاده ادامه داد: شناختی از کرمان در بیرون از این استان وجود ندارد و تا زمانی که کرمان آنطور که باید شناخته نشود بهعنوان مقصد گردشگری بهشمار نمیآید. وی عنوان کرد: عدم شناخت کرمان در سطح ملی و بینالمللی و حتی استانی مهمترین ضعف گردشگری کرمان است و روشهای مختلفی را تجربه میکنیم تا این شناخت انجام شود. طبیبزاده بیان داشت: روند بررسی موضوعات در اتاق بازرگانی استان کرمان به این شکل است که موضوع را در جلسات متعدد با دولت، بخش خصوصی و دانشگاه و گاهی هم با قوه قضاییه و یا مجلس و با بهرهگیری از اسناد بالادستی مطرح میکنیم و خروجی را به شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی میآوریم. وی از تکنولوژیهای جدید سخن بهمیان آورد و اضافه کرد: در لبه تکنولوژی حرکت میکنیم و میشود از این فرصت برای جبران عقبماندگی کشور و استان کرمان استفاده کرد، زیرا در غیر این صورت عقبماندگیها تصاعدی میشود. کرمان پُر از ظرفیتهای تجربه و ماجراجوییست رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان ابراز داشت: طرح موضوعاتی مانند کشاورزی مدرن، گردشگری مدرن، معدنکاری مدرن، مدارس خلاقیت و آموزش در این راستاست که بتوایم با کمک دانشمندان و افراد باهوش کشور این عقبماماندگیها را حذف کنیم. طبیبزاده عنوان کرد: روشهای گردشگری هم «نو» شده است و باید نو بیندیشیم، حالا دیگر بحث هتلهای مدرن و گران مطرح نیست، بلکه گردشگری تجربه و ماجراجویی در دنیا راه افتاده و کرمان پُر از ظرفیتهای تجربه و ماجراجوییست که از آن جمله میتوان به کوههای مرتفع، کویر، مسیرهای متنوع از کوه به دشت اشاره کرد که جاذبههایی مورد پسند مردم است. وی با تاکید دوباره بر لزوم معرفی کرمان با روشهای جدید اظهار داشت: بازار بسیار خوب و مشتاقان خوبی برای گردشگری کرمان داریم و باید بلد باشیم که مشتاقان را چگونه به این بازار وصل کنیم، زیرا رونق اقتصادی بهدنبال رونق گردشگری میآید. کرمان باید بهعنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری معرفی شود مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان کرمان نیز در سخنانی گفت: نگاه ما به بحث گردشگری استان کرمان این است که گردشگری یک پدیده همهگیر و فراگیر است و افراد جامعه را در همه بخشها پوشش میدهد و یک واقعه هدفمند است. شاهرخی ادامه داد: اداره میراث فرهنگی یک اداره فرابخشیست و آنچه که در رفاه و اقتصاد مردم نقش دارد هم ویترین و نمایش ملموس در حوزه گردشگری است. وی عنوان کرد: زیربنای کار ما در اداره کل میراث فرهنگی هرچند فرهنگیست، اما ویترین ما بخش گردشگری است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان کرمان ابراز داشت: کرمان در رده اول تا سوم مقاصد گردشگری کشور نیست و باید کرمان بهعنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری معرفی شود. شاهرخی همچنین سازماندهی نیروی انسانی در رونق گردشگری استان کرمان را مهم دانست و ادامه داد: استان کرمان در زمینه میراث فرهنگی و بومگردی در کشور رتبه اول را دارد، اما یکی از ضعفهای ما این است که شبکهسازی و نیروی انسانی را بهخوبی در کنار هم نگذاشتهایم. انتقاد از نبود بلیت هواپیما در کرمان وی با اشاره به مشکلات موجود برای دریافت بلیت پرواز از کرمان یا به کرمان تصریح کرد: راهاندازی یک ایرلاین به غیر از ماهان میتواند در این زمینه گرهگشا باشد و این در شرایطیست که راهاندازی پروازهای خارجی میتواند حضور گردشگران در کرمان را تسهیل کند. شاهرخی بر لزوم راهاندازی پروازهای خارجی فرودگاه بینالمللی کرمان تاکید کرد و افزود: بر اساس اطلاعاتی که داریم طی 7 ماهه امسال از ۶۲ کشور ورودی مسافر به استان کرمان داشتهایم که بر این اساس به طور میانگین هر ماه ۳۰۰ نفر به کرمان آمدهاند. وی با بیان اینکه باید جاذبههای گردشگری کرمان را سطحبندی کنیم، اظهار داشت: کرمان در سالهای گذشته عضو مثلث گردشگری کشور بوده است که این جایگاه باید دوباره برگردد. شاهرخی افزود: فضای شهرداری کرمان باید برای گردشگری بازآفرینی شود و سایت جذابی داشته باشیم که دادههای کرمان را تبلیغ کنیم و اولویت ما ساخت یک فیلم درباره کرمان باشد تا پارامترها و زوایای مختلف استان در ابعاد تاریخی و صنایع دستی را پوشش دهد و تبلیغ و ترویج رویدادها و آموزش را جزو اولویتها قرار دهیم. زیرساختها فراهم شود در همین حال مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمان اظهار داشت: آمار گردشگری در کرمان تا قبل از شیوع کرونا صعودی بوده است اما با شیوع کرونا همه چیز بههم خورد. علیرمضانی ابراز کرد: سریالهای مختلف، مستندها و برنامههایی با موضوع گردشگری استان کرمان تولید کردهایم و برنامه روستابهروستای سیمای مرکز کرمان که شبکههای سراسری هم آن را پخش میکنند، پربینندهترین برنامه است، زیرا جاذبه های روستا را معرفی میکند. وی با اشاره به اینکه سرمایهگذاری در حوزه رسانه برای معرفی ظرفیتهای گردشگری انجام نشده است، تصریح کرد: اگر جار بزنیم همه بیایند کرمان، اما بعد که میخواهند بلیت بگیرند، نمیتوانند! بنابراین باید زیرساختها فراهم شود. مدیرکل صدا و سیمای استان کرمان در پایان سخنان خود اظهار داشت: اجلاس بینالمللی پیرغلامان حسینی طی سال آینده به میزبانی کرمان برگزار میشود. پایان پیام/۸۰۰۱۹/ش